logo letters recht groot wit

CUBA augustus/september 2022

Eindelijk na 2,5 jaar vertraging een prachtige rondreis kunnen maken in Cuba. We hebben een georganiseerde groepsreis gedaan. Het was een erg druk programma maar we hebben wel veel gezien van het prachtige Cuba. Op deze pagina wil ik jullie laten genieten van de foto’s.

Dag 1: De nacht door gebracht op Schiphol en ‘s ochtends vroeg gevlogen naar Cuba. Rond 12.00 kwamen we daar aan. Het vliegveld is gelijk een stap terug in de tijd. Na een strenge controle stonden de koffers al klaar en liepen we naar buiten de warmte in. Langzaam kwam de een na de ander van de groep zich rondom ons verzamelen. We moesten alleen nog een half uur wachten op de bus die vertraging had. Toen begon de reis. De gids heette Agusto en begon volop te vertellen over Cuba en wat ons een beetje te wachten stond. We zouden avontuur en natuur krijgen (of was het nat uur?).We reden langs Mantazas waar 4 van de 8 olietankers onlangs in brand hadden gestaan. Daardoor was er nu helemaal een groot tekort aan brandstof/electriciteit. In de baai van Mantzas heeft Piet Hein de zilvervloot gewonnen. Na een uur rijden kwamen we bij een uitkijkpunt over een vallei uit met de grootste brug van Cuba. Hier de eerste cocktail op, een heerlijk Pina Colada gemaakt van rum met vers kokosnoot.

Na nog een uur rijden bereikte we Havana. Voor het hotel moesten we heel Havana door. Toch wel indrukwekkend om Havana de eerste keer te zien. De oude auto’s, de oude gebouwen, de kustlijn. ‘s Avonds bracht de bus ons naar een restaurant ergens op een binneplaats. Heerlijke gegeten en als toetje ging het personeel muziek maken voor ons. Daarna heerlijk gaan slapen in ons hotel..

Dag 2: Na een heerlijk ontbijt buffet stonden buiten de oldtimers al klaar voor ons om een toerrit te maken. Eerst door het prachtige Havana naar het plein van de Vrede. Vervolgens weer verder door een ander deel van Havana om vervolgens bij de oude stad afgezet te worden. Daar gingen we te voet verder met een stadstour. Overal werd muziek gemaakt en waren er prachtige gebouwen te zien. Echter zie je ook veel vervallen huizen. De mensen zijn allemaal erg vriendelijk. Na de lunch zijn we met de bus verder rondgereden. We zijn naar een prachtig uitkijkpunt gebrachtvanwaar we Havana konden onverzien. Daar stond een 25 meter hoog Jezusbeeld. Vervolgens naar een burcht waar een sigaren winkel annex museum zat. Toevallig zat er de beroemdste sigarenmaker die in het Guiness book of records had gestaan met de langste sigaar. In de avond zijn we in deze buurt ook weer gaan eten in prachtig aangekleed restaurant met live muziek en proffesionele dansers.

dag 3: Met de bus zijn we naar het huis van Hemmingway gegaan. Prachtige villa boven op een berg met een schitterend uitzicht over bossen met in de verte Havana. De tuin was ook erg mooi. Alleen het gastenverblijf was erg verwaarloosd. Mijn eerste kolibrie gezien maar die zat in een donkere hoek. Terug met de bus naar Havana waar we in het centrum werden afgezet. Even rondgelopen om uiteindelijk bij de bar van Hemmingway te lunchen en een heerlijke Daiquiri te nemen (de favouriete cocktail van Hemmingway). Vervolgens gewandeld langs het Capitol, door een ander gedeelte van de stad en Chinatown.  In de avond hebben we snel gedineerd bij een klein restaurant waar we weer door oldtimers opgewacht werden voor een avondtour. We werden afgezet bij een openlucht bar waar een concert was met jaren 50 mzuiek. De band bestond uit wel 10 muzikanten en 12 zangeres. Was erg genieten van de prachtige muziek en dansers.

Dag 4: Vanmorgen begonnen aan de rondreis. De eerste stop was bij een uitkijkpunt in de Vinales vallei. Een beroemd punt met een prachtig uitzicht over de vallei waar de tabaksplanten groeien. Vervolgens naar een echte local sigarenboer gereden. HIj legde uit hoe de tabaksplanten werden gezaaid, geoogst, de bladeren te drogen werden gehangen. Daarna nog een rondleiding over zijn erf met Cubaanse koffie (half koffie en half rum) en natuurlijk een paar sigaren gescoord. In een dorpje bij een pizzeria ‘even ‘ een lunch gepakt. Voor 17 personen duurde dat toch wel wat langer maar we hadden een beetje WiFi. Daarna door naar een prachtige grot. Na een kleine wandeling door de grot kwamen we aan bij een ondergrondse rivier waar we met een bootje verder gingen. Echter was het buiten enorm gaan regenen waardoor het water steeg en we niet meer buiten bij het eindpunt konden aanmeren. Dus terug en bij het beginpunt een half uur staan wachten tot de regen iets minder werd. Door 15 cm diep water naar de bus gelopen. Ook dat is Cuba, regelmatig een tropische bui. Bij het hotel aangekomen bleken we een prachtig uitzicht te hebben met een veranda. Heerlijk een glaasje rum genomen op een schommelstoel zoals ze dat hier in de streek doen. De prachtige dag was nog niet ten einde. Als verassing hadden we nog een diner bij een varkensboer. Onder een afdak kregen we varken aan het spit met heerlijke groenten en cassave chips. Natuurlijk de nodige mojito erbij. Voor Mark werd nog een verse sigaar gemaakt. Tenslotte ging de muziek wat harder en werd er salsa gedanst. De sfeer werd toen zo goed dat Nederlandse muziek opgezet werd.  Met de cubanenpoloniase gedaan en van links naar rechts gegaan op de Snollebollekens. Zo veel plezier gehad.

Dag 5: Ontbijt bij een prachtig uitzicht. Goed begin van de dag.In de bus zijn we weerst naar een wandschildering op een berg gereden, want daarvoor was het gisteren te slecht weer. De schildering is heel groot (zie de mensen linksonder) en stelt de evolutie voor. Daarna zijn we naar een prachtige orchideen tuin gereden waar een gids ons rond leidde. Weer een kolibri gezien maar helaas weer in de schaduw. Daarna nog een wandeling naar een waterval. We hebben de lunch gebruikt bij een soort commune (er was daar dan ook geen rum of bier). Hier kwam een gids bij ons die veel vertelde over het gebied en de commune. Met de gids zijn we koffie gaan drinken aan het water. Het regende ondertussen alweer volop.  Ook nog naar een ruine van een koffieplantage geweest. Eerlijk gezegd was deze middag best saai, de gids was een vrouw die erg monotoom sprak en wat we zagen was niet indrukwekkend. Wel hadden de mannen onderling de grootste lol om niets. De avond zouden we in dit gebied in een Casa Particulare rondbrengen. Maar gezien de enstrige stroomstoringen en de warmte vond de reisorganisatie het beter om de rest van de vakantie gebruik te maken van hotels. Maar dat betekende dus terug naar Havana want in dit gebied was niets beschikbaar. We zaten nu in een hotel vlak bij het centrum. Wij hadden helemaal bovenin een erg kleine kamer. We waren best moe dus zijn met z’n tweetjes even snel gaan eten. Al gauw kwamen we uit bij het pleintje waar we de eerste dag ook gedronken hadden. Daar een heerlijke maaltijd op. Mark nog een oude rum met lekkere sigaar gepakt. Ik een mojito met mango.

Dag 6: De rit voert nu naar het Oosten van Cuba. Je kijkt onderweg je ogen uit. Wat een oude huizen, mensen rijden met paard en kar, of op de fiets, of op de brommer. In de berm staan ze met een kleine zeis gras te kappen voor de paarden. We reden door een groot moerasgebied waar allemaal ook krokodillen zitten. We zijn ook gestopt bij een krokodillen opvang. Op een afgezet stuk lagen tientallen krokodillen. Je kon met een hengel met een vis eraan zwaaien, die de krokodillen dan probeerde te pakken. Daarna reed de bus verder een dorpje in . Op het einde van een smal straatje stopte we bij een klein huisje. Daar in de tuin stonden veel bomen. En wat bleek, de bewoner voerde hier kolibir’s. Eindelijk de mogelijkheid om deze in mooi licht te fotograferen.Ik ehb de bijenkolibir en de smaragdkolibri vastgelegd. De vogeltjes zijn maar 2,5 cm groot en supersnel. Daarna reden we de varkensbaai rond. Prachtig gebied. Halverwege gestopt voor een lunch. Op het strand daar mochten we voor € 5,- de rest van de middag zitten en dan onbeperkt drinken. Natuurlijk ook even gezwommen in het prachtige blauwe water. Daarna doorgereden naar Cienfuegos. Aangekomen in een heel mooi hotel. ‘s Avonds gaan eten bij het strand. Prachtig uitzicht over de zee. Helaas was het eten en drinken erg beperkt en klein portie. Veel mannen gingen met honger van tafel. Dat is ook Cuba. Eten is er schaars en keuze is vaak kip of garnalen of een klein lapje vlees.

Dag 7: Na een goede nacht hebben we een hele mooie stadswandeling gemaakt in Cienfuegos. Eerst zijn we naar een prachtig koloniaal gebouw gebouw gegaan. Frapant te zien dat ze het dak van het torentje aan het schilderen waren door gewoon aan een touw te hangen. Daarna heerlijke koffie gedronken voor slechts € 0.15 cent per kopje. Verschil is zo vaak zo groot in dit land. Daarna naar het oudste, nog steeds in dienstzijnde, theater van Cuba. Werkelijk prachtig. Als laatste bezochten we in Cienfuegos een prachtig spaans paleis. Op het dakterras nog een lekkere cocktail gekregen en genoten van het mooie uitzicht over de zee.

Daarna door naar Trinidad. Ook een prachtige koloniae stad. Een aantal gebouwen vallen onder Unesco erfgoed en zijn prachtig onderhouden. Echter de huizen erlangs zijn erg vervallen.In de beroemste bar van Trinidad hebben we Chanchacares gedronken uit stenen mokken. Een hele lekkere cocktail op basis van rum met honing. Tijdens de stadstour ook langs de uitgifte winkel gekomen, waar goederen die elke Cubaan toegewezen krijgt via een bonnenboekje, uitgegeven worden. IN de winkel lag bijna niets. Na de wandeling naar het hotel gegaan wat bestond uit huisjes. Het leek er precies op  het park in de film Dirty Dancing. De tijd heeft in Cuba stil gestaan. Het restaurant had een buffetbar waar we heerlijk gegeten hadden. ‘s Avonds nog kunnen genieten van een show met dans, muziek en goochelaar. Echt op zijn Cubaans.

Dag 8: Vandaag met de bus de bergen in via een zandweg.  Na een half uur hobbelen kwamen uit bij een restaurant wat het beginpunt was van een junglewandeling. Een gids leidde ons over smalle paadjes, glibberige stenen, modder, kwamen we uit bij een oud huisje. Onderweg verteld de gids vanalles over de flora en fauna van dit gebied. Vervolgens ging de route verder naar een waterval. Ondertussen dus 3 km geklauterd en daar 1,5 uur over gedaan. Bij de waterval  konden we even lekker uitrusten. Want het was wel heel warm en benauwd. Ik hoopte heel erg de nationale vogel ‘de Kokorura’ te zien. Ondanks de de gids steeds het geluid na deed helaas geen succes. Op de terugweg bij het huisje gestopt en een kopje thee gekregen. Uiteindelijk terug bij het restaurant voor een lekker lunch buffet. Na de lunch trug naar het hotel om een wasje te draaien en wat uit te rusten.

Dag 9: Als eerste gingen we naar de vallei achter het hotel. Daar hadden we prachtig uitzicht. Er was daar het langste zip-line parcours van Cuba. Mark wilde het wel proberen maar ik heb me vermaakt met de kalkoengieren die er rond vlogen. Vervolgens ging de bustocht weer verder landinwaarts. We kwamen uit bij een klein dorpje waar weer een plantage geweest was. Midden in het dorpje stond een hoge uitkijktoren waar ik ingeklommen ben. Wel 20 steile trappetjes omhoog maar onderweg hele mooie doorkijkjes en bovenin prachtig uitzicht. Daarna ging de rit verder naar Sancti Spiritus waar we na een heerlijke lunch een stadwandeling gemaakt hebben. In Sancti Spiritus heb je de oudste brug van Cuba staan. Vervolgens door naar een hotel met weere allemaal huisjes. Helaas volop stroomuitval en nadat na een uur ons huisje nog steeds geen stroom had zijn we maar verhuisd van huisje. ‘s Avonds heerlijk gaan eten met weer live muziek. Zo gezellig gehad.

Dag 10: Vanmorgen op tijd opgestaan want we hadden een lange reis voor de boeg. Ontbijtbuffet was echter pas om 7.45 open. Erg karig ontbijt dus snel klaar om aan de lange trip te beginnen. Onderweg bij 3 wegrestaurants gestopt. Nergens was er eten. Gelukkig uiteindelijk een hamburgertentje. Maar het vlees smaakte voor geen meter. Hambuger kost € 1,50. Nu lagen er ook appels die ik graag wilde. die koste € 1,40. Je snapt niks van dit land. Einde middag kwamen eindelijk aan in BAyamo. Een heel mooi stadje dat als eerste werd bevrijd van de Spanjaarden. Het volkslied werd ook heir geschreven. De toeristenhotels zijn hier allemaal gesloten dus kwamen we uit bij een Cubaans hotel. Een echt commnistisch gebouw met oude vieze kamers voor schimmel. UIteindelijk toch een schone kamer gekregen, wel met lekkage in de badkamer van onze bovenburen. In het dorp heeft de gids met veel moeite eten gevonden voor ons. We hebben lekkere zaagvis op. Natuurlijk weer met live muziek.

Dag 11: vanmorgen om 8.00 weer vertrokken. Na een uur over de ‘grote’ doorgane weg zijn we met de bus nog een uur of een bergweg gereden om uit te komen bij een gehucht. Daar stond een 4×4 busje ons op te wachten om ons over een steil pad naar boven op een berg te brengen. Van daaruit gingen we jungle wandeling maken naar het hoofdkwartier van Fidel Castro. Over een bergkam liepen we een route van zo’n 3 kilometer. Daar deden we 3 uur over. Zo ontzettend zwaar. Klauteren door de modder, smalle paadjes, gilbberen, glijen en vallen, klauteren over stenen. Paar keer flink gevallen. Halverwege kwamen we uit bij een boerderij waar we moesten tekenen dat we verder gingen. UIteindelijk uitgekomen bij het hoofdkwartier. Daar had je eerst een klein museum en verderop lag het echte hoofdkwartier van Fidel Castro. Stelde eigenlijk niet heel veel voor maar voor de Cubaanse cultuur heel belangrijk. En toen moesten we de lange weg weer terug. Alles deed pijn op het laatst. Eindelijk weer terug bij het ophaalpunt, ik was zo blij. Toen weer met het busje terug naar het gehucht waar een lekker lunch op ons wachttte. We hebben er een lekker koud biertje uit de bus erbij genomen. Die was zo heerlijk. Daarna vol modder terug de bus in om pas om 20.00 bij ons hotel aan te komen. Dat was een heel chique hotel dat midden in Santiago de Cuba lag. Overal herrie van brommers. We konden op het terras van het hotel een pasta pakken en na op het dakterras nog een lekker mojito te hebben genoten doodmoe naar bed gegaan. Overigens kon je beneden op het terras alleen met creditcard betalen en kostte een mojito € 4,- en boven op het dakterras kon je contant betalen en kostete een mojito € 1,-. Verschil moet er wezen. Typisch Cuba.

Dag 12: Vandaag een hele afwisselende dag gehad in Santiago de Cuba. Het is een hele gevarieerde stad. Als eerste zijn we naar de belangrijkste begraafplaats van Cuba geweest. Hier liggen alle grootheden begraven. Vervolgens een rondtour door de stad gemaakt en ergens uitgestapt om richting hotel terug te wandelen. Daarna hebben we tegenover ons hotel naar het oudste huis van Cuba geweest. Was erg mooi. Ondanks dat er brand geweest was een paar jaar geleden was alles nog mooi in ere gehouden. Daarna zijn we naar een burcht gegaan gelegen aan het begin van de baai. De burcht was erg mooi met prachtig uitzicht. Daarna zijn we met de bus een stukje langs de kust gaan rijden om uit te komen bij een oude haven. Daar lag een catamaran voor ons klaar om ons naar het eilandje aan de de overkant te brengen waar we overheerlijk geluncht hebben. Eigenlijk zouden we na de lunch nog langs een kathedraal gaan maar gelukkig werd dat uitgesteld naar morgen. Kon ik even lekker gaan relaxen in het hotel. Daar was ik wel aan toe na de junglewandeling van gisteren. Mark is nog met een paar mannen op sigarenjacht geweest. Hij heeft 2 dozen heerlijke sigaren gekocht die in Nederland onbetaalbaar zijn. De avond hebben we op een dakterras heerlijk gegeten. Het regende wel even dus het was passen en meten om droog te zitten. Bij het afrekenen viel de stroom weer uit maar toen we terug bij ons hotel aankwamen werkte de stroom weer. Nog even genoten van het mooie uitzicht op het dakterras van ons hotel, natuurlijk met een lekkere mojito.

Dag 13: Na eerst nog naar een groots vrijheidsmonument te zijn gereden zijn we doorgegaan naar de Basilica de Nuestra Senora de la Caridad del Cobre. Het was een hobbelige weg er naar toe, 1,5 uur rijden. Blij dat we dat gisterenmiddag niet meer gedaan hadden. De basiliek was prachtig. De paus is er ooit ook geweest. Daarna ene hele lange rit naar Camaguëy. Daar aangekomen hadden we weer een tropsiche regenbui. De lunch stond gelukkig klaar en onder een afdak konden we gelukkig redelijk droog zitten. Het was ondertussen al 16.00 dus blij dat we eindelijk te eten hadden met een lekkere cocktail. Na de lunch stonden de fiets taxi’s klaar om ons rond te rijden naar verschillende bezienswaardigheden. Het was gelukkig ondertussen droog geworden. De arme man die wij hadden moest zich rot trappen op het krakkemikkige fietsje, brak er nog een trapper af. Maar de route stopte bij mooie bezienswaardigheden. De stad zelf was erg armoedig. Na de fiets taxirit gingen we naar het hotel toe. Dat leek heel chique maar was eigenlijk best krakkemikkig. We moesten zelf voor avondeten zorgen en dat viel niet mee. Uiteindelijk locals aangesproken die ons ergens in een zijstraat naar een dakterras bracht waar we heerlijk gegeten hebben. Wel bij kaarslicht want de stroom viel weer eens een paar uurtjes uit.

Dag 14: de laatste dag. Na een hele karig ontbijt op weg naar Santa Clara. Weer een lange route maar om 14.00 toch aangekomen en een lekkere lunch gekregen in een staatsrestaurant. Het verschil tussen staatsrestaurants en particuliere gelegenheden is erg groot. In Santa Clara is de revolutie door Che Guevara overwonnen. Dit is gebeurd door een trein vol militairen te laten ontsporen door met een buldozer het spoor te laten vernielen. In het centrum zijn de kogelgaten nog te zien in de gebouwen. Het mausoleum van Che Guevara was erg groots en indrukwekkend. Na afloop naar het hotel wat bestond uit allemaal ronde hutten. We hadden er een goed buffet en hebben met z’n allen nog even goed nagepraat met een cocktail aan het zwembad.

Dag 15/16: Al vroeg werden we opgehaald om de laatste 2,5 uur door Cuba te rijden naar het vliegveld Varadero. Onderweg nog een stukje van het toeristische Varadero gezien. Het was een zeer vermoeiende reis en we hebben heel erg veel gezien en meegemaakt. Hopelijk hebben jullie van deze vakantie via deze pagina een beetje mee kunnen genieten.